zondag 13 september 2015

Heidewachtel kussensloop


Iets later dan normaal op zondag, maar hier toch een nieuwe blogpost.
Voor afgelopen Moederdag (een tijdje geleden, ik weet het..) wilde ik mijn moeder iets bijzonders geven, dus besloot ik iets voor haar te maken, iets wat ze niet zomaar in een winkel zou kunnen kopen. Aangezien ze dol is op alles dat met Heidewachtels te maken heeft, besloot ik een kussensloop te maken met de afbeelding van een Heidewachtel erop.

Lees hieronder verder hoe ik het kussensloop maakte!
Materialen
-   Bruine wol; ik gebruikte Lana Grossa Merino Big Superfein in de kleur 644
-   Witte (of iets creme) wol; ik gebruikte Lana Grossa Cool Wool Big in de kleur615
-   Passende haaknaald; ik gebruikte een 4.0 haak
-   Kussen; ik gebruikte een 50x50 cm kussenvulling van Hema
-   Kussensloop passend bij kussen; ik gebruikte een kussensloop van Hema in een taupe kleur


Methode
Ik wilde de Tunische haaksteek gebruiken om het kussensloop te maken omdat dit mooie vierkante steken creëert. Ik haakte een klein testvierkant met zowel de witte als de bruine wol en voor beide wolsoorten maten de steken 0,5x0,5 cm. Dit betekende dus dat, met een 50x50 cm kussensloop, het patroon 100x100 steken zou worden. 
Om het patroon te creëren, had ik eerst een goed plaatje nodig. Op www.heidewachtel.de vond ik het logo van de Verband für Kleine Münsterländer, een prachtige tekening van de kop van een Heidewachtel, waar ik een patroon van maakte met behulp van de pattern wizzard op http://stitchboard.com/.
Omdat ik toentertijd helaas nog geen Tunische haaknaald had en er maar (en ook maar net) 50 steken op mijn haaknaald pasten, moest ik twee panelen van 50x100 steken maken. Ik begon met 100 enkele steken, waarvan ik de extra 50 steken gebruikte voor de zoom aan de binnenkant van de eerste helft, zodat ik hier het tweede deel aan kon bevestigen. Toen maakte ik de eerste helft van het patroon.
Enkele steken
Eerste paar rijen
Eerste helft af!
Toen de tweede helft. Zoals eerder gezegd gebruikte ik de extra 50 enkelen om de tweede helft aan de eerste te bevestigen. Aan het einde van iedere rij deed ik nog een omslag om een nieuwe steek te maken, maar stak de naald dan door de voorste lus van de 'naad'. Daarop volgde nog een omslag en haalde de wol door de twee lussen. Dat resulteerde in 50 lussen op de naald en kon ik terug en de rij afmaken. De plaatjes hieronder maken wellicht meer duidelijk.
Omslag
In voorste lus insteken
Nogmaals omslag

Na nog eens 5000 Tunische steken was de tweede helft ook af. Daarop naaide ik het patroon op het kussensloop met een grote naald en de witte wol en toen was het kussensloop af. Zie de foto hieronder voor het eindresultaat!


- Liefs, Marieke


PS: m'n moeder vond het een geweldig cadeau!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten