zondag 29 november 2015

Op weg naar Kerst (deel 2) - Het lijfje


Welkom bij deel 2 van 'Op weg naar Kerst' waar ik jullie meeneem in het proces van het maken van mijn dansjurk voor het Kerstbal. Deze week laat ik jullie zien hoe ik het lijfje van mijn jurk heb gemaakt. 
Als eerste moest natuurlijk het patroon worden gemaakt. Ik heb het patroon van het pak van mijn Latinjurkje iets aangepast om het lijfje te vormen van mijn jurk. Omdat ik niet helemaal tevreden was met de plaatsing van de rok van mijn latinjurkje heb ik er dit keer voor gekozen om eerst het pak volledig te maken en deze pas later door te knippen als de rok ook af is, zodat de plaatsing precies goed is.
Patroon pak, voor en achter
Ik wilde graag lange mouwen bij deze jurk van de mesh die ik laatst kocht, waarbij de mouwen ook samen kwamen in de nek, waardoor ik een soort raglan-achtige mouw moest maken. Met behulp van het mouwpatroon van een patroon dat ik al had liggen, maakte ik het patroon in eerste instantie uit patroonpapier, waarna ik de mouw maakte van een stuk elastisch katoen wat ik nog had liggen. Na wat kleine aanpassingen aan deze katoenen mouw haalde ik deze uit elkaar en besloot deze te gebruiken als het patroon.
Mouw patroon (excuus voor de kreukels)
Toen kwam het knippen en in elkaar zetten van het pak. Omdat ik een lage rug in dit pak had, kan ik hier natuurlijk geen BH onder dragen. Daarom besloot ik een extra stuk (kleiner dan het pak zelf) in de bovenste helft van de voorkant van het pak te zetten, verstevigd met sterk elastiek als ondersteuning, wat je hieronder kunt zien.

Na alles in elkaar gezet te hebben (met een flauwe zigzag) ziet het pak er nu uit als op de foto hieronder. 

Volgende in deze serie zal de rok zijn (of eigenlijk rokken) en deze bevestigen aan het pak. Zodra de jurk af is, zal ik ook laten zien hoe het eruit zien als deze aan is. 


Tot volgende week!

-Liefs, Marieke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten