zondag 20 december 2015

Op weg naar Kerst (deel 3) - De jurk


Hi allemaal!

Hoewel het natuurlijk nog niet echt Kerst is, Op weg naar Kerst is afgelopen! Gisteren was het Kerstbal op de dansschool, en gelukkig was mijn jurk op tijd klaar. De laatste keer dat ik over mijn jurk schreef, was alleen het lijfje nog maar af, dus lees verder hoe de jurk afgemaakt is!
Om een mooie overgang te krijgen van het donkerblauwe lijfje naar de zwart voile rok, besloot ik van de donkerblauwe Lycra omgekeerde driehoeken aan de bovenkant van de rok in te zetten, tussen de lange, voile driehoeken. Voor onder de voile knipte ik dezelfde driehoeken uit de donkerblauwe Lycra om te voorkomen dat de rok te transparant werd. Nadat ik de rok in elkaar had gezet, wilde ik de rok aan het lijfje bevestigen, maar toen kwam ik erachter dat ik een klein probleempje had. Ergens in het patroon-maak-proces had ik een fout gemaakt in de berekening, wat erin resulteerde dat de bovenkant van de rok veel te groot was om mooi aan het lijfje gezet te kunnen worden. Aangezien ik noch de tijd, noch genoeg stof had om de rok opnieuw te maken, besloot ik om een los lijfje en een losse rok te houden.

Ik zette 3 cm breed elastiek tegen de bovenkant van de rok om deze op taillegrootte te krijgen. Om de rokband te verbergen, nam ik wat 5 cm breed lint en naaide dat aan de voorste helft van de bovenkant van de rok, waarna ik de rest op mijn rug kon knopen of strikken. Uiteindelijk, in combinatie met het lijfje, zag het er erg mooi uit en kreeg ik redelijk wat complimentjes.

Hoewel de rok er uiteindelijk niet helemaal uit zag als hoe ik in eerste instantie in mijn hoofd had, ben ik toch erg blij met de uitkomst. Bijkomend voordeel: het ballroom/latin jurk patroon ontwikkelt langzaam tot een goed eindresultaat.


-Liefs, Marieke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten