zondag 23 augustus 2015

Latinjurkje goud ster 1


Een tijdje geleden danste ik Goud Ster 1 af en omdat ik als motto heb op dezelfde locatie voor speciale gelegenheden nooit twee keer dezelfde jurk te dragen, heb ik een nieuw latinjurkje gemaakt. Kijk mee naar de voortgang!
Patroon
Als eerste moest er natuurlijk een patroon komen. Mijn moeder heeft een origineel patroon, maar omdat ik toch snel wilde beginnen, besloot ik op basis van wat ik daar nog van wist zelf een patroon te maken. Dit begon met het overtrekken van een balletpak op, bij gebrek aan echt patroonpapier, inpakpapier.

Balletpakpatroon op inpakpapier
Dit resulteerde uiteindelijk in een voor- en achterkant, die ik net onder de taillelijn doormidden knipte om daar het rokje te kunnen bevestigen.

Het rokpatroon heb ik gemaakt in, jawel, Word. Het patroon bestaat uit een trapezoïde en een rechthoek voor de acht banen en een gelijkbenige driehoek voor de inzetstukken. Met behulp van wat wiskunde berekende ik hoe breed en hoog alle delen moesten zijn om precies op de rest van de stof te passen. Om het opleggen straks makkelijker te maken, printte ik alle patroondelen vier keer uit, zodat ik alle patroondelen straks in één keer op de stof kon leggen.

Knippen
Toen kwam het knippen. Ik had nog een meter blauwe viscose jersey liggen die ik had besteld op stoffen.net (€ 9,95 per meter tot 10 m) en besloot deze voor het latinjurkje te gebruiken. Eerst legde ik de patroondelen van het balletpak op en knipte deze uit, waarna de rokpatroondelen volgden.  

Patroondelen opgelegd

In elkaar zetten
Alle delen heb ik aan elkaar gestikt met een flauwe zigzag omdat de jersey stretcht. Toen de rok, het topje en het broekje in elkaar zaten, heb ik de rok tussen het topje en het broekje gestikt.

De drie losse delen

De drie delen samengevoegd
Omdat ik het patroon voor het topje vrij standaard had gehouden en ik bij dit jurkje een lage rug wilde, tekende ik met krijt hoe ik de rug wilde hebben.

Bandjes
Ik besloot dat ik een wat specialer bandjespatroon op mijn rug wilde hebben dan standaard. Hiervoor knipte ik vier repen van ieder drie centimeter breed. In eerste instantie wilde ik een one-shoulder jurkje maken met alle bandjes lopend vanaf de linker schouder. Echter, na het jurkje aangeprobeerd te hebben bleek dat ik een bandje over de rug en ook een bandje vanaf de rechterkant van de jurk nodig had om het jurkje goed aansluitend te laten zitten en, too much information misschien, om mijn borsten goed op zijn plek te houden tijdens het dansen. 

Bandjes maken
De reepjes stof stikte ik dubbel met wederom een flauwe zigzag. Om de bandjes te keren nam ik een veiligheidsspeld, deed deze door het uiteinde van een bandje en wurmde de veiligheidsspeld vervolgens door het bandje heen, wat resulteert in een netjes gekeerd bandje. Het rugbandje bevestigde ik aan één kant met twee drukknoopjes zodat ik nog steeds makkelijk in het jurkje kon komen en het bandje toch strak zou zitten. Op onderstaande foto kan je ook het inzetstuk zien zitten wat ik als een soort BH in het jurkje heb gezet. Deze heb ik gemaakt van een goedkoop elastisch topje van de Zeeman (€ 2,99 per stuk).

Rugbandje bevestigd met drukknoopjes
Decoratie
Een latinjurkje zonder versiering is natuurlijk erg saai, dus ik besloot zilveren en blauwzilveren pailleten op het jurkje te naaien met een zilverkleurig kraaltje erop (allemaal van Gütermann). Ik deed dit met zilverdraad, wat achteraf niet zo'n goede keuze bleek omdat dit erg zwak was en er daardoor een aantal pailletten afvielen.
Ik tekende eerst het patroon in krijt (nog licht te zien op onderstaande foto's) en zette daar om de drie centimeter een paillet op.

Jurkje voorkant met detail
Jurkje rug

Hieronder nog een twee foto's van mij met het jurkje aan waarop je goed kan zien hoe deze valt.



- Liefs, Marieke


De foto's in deze blog mogen worden gebruikt met link naar deze website, maar niet gepubliceerd worden als eigen materiaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten