zondag 1 november 2015

Op weg naar Kerst (deel 1) - De stof


Ik weet het, ik weet het, het is pas november, het is wellicht een beetje vroeg om al aan Kerst te denken (hoewel ik dat al sinds september doe, ik HOU van Kerst). Echter is het Kerstbal van mijn dansschool al over zeven weken, dus vond ik het wel tijd om na te gaan denken wat ik aan zou doen. In de afgelopen weken heb ik foto's verzameld op een van mijn Pinterest borden, het patroon getekend, en gisteren was het tijd om stof te kopen. Lees verder om te zien wat ik heb gekocht!
Ik bezocht wat waarschijnlijk mijn twee favoriete winkels zijn in Amsterdam, beiden aan de Albert Cuyp markt: De Boerenbonthal en Jan de Grote Kleinvakman. Ze zijn ook nog tegenover elkaar, wat het nog makkelijker maakt.

Als eerste wilde ik een mooie Lycra hebben, in donkerpaars, donkerblauw of donkergroen, en toen ik deze stof zag, was ik verkocht. De foto hieronder doet geen recht aan de kleur; de stof is extreem donkerblauw, met een lichte vleug zwart. Net als alle Lycras is het multistretch. De stof kost €12,95/m, en aangezien ik 5 meter nodig had, kostte het me €64,75.


Het volgende op de lijst was de voile voor de overrok. Initieel wilde ik een voile in een gelijke kleur als de Lycra, maar geen van de blauwe voiles sprak me echt aan. Mijn danspartner (die met me mee was gegaan) stelde toen voor om voor een zwarte voile te gaan, omdat dat ook mooi zou aansluiten bij de zwarte mesh die ik in het lijfje wilde verwerken. Na een paar zwarte voiles over de Lycra heen gedrapeerd te hebben, was ik ook om. Helaas was er van de voile die ik eigenlijk wilde niet meer genoeg op de rol, maar gelukkig vond ik een andere met een lichte shimmer erin, die uiteindelijk zelfs mooier bleek. Vier meter van deze voile, à €6,95/m, kostte me €27,80.

Als laatste, ik noemde het al even, had ik een zwarte mesh nodig. De meeste zwarte meshes die ik in eerste instantie vond, waren met veel te visnetpanty-achtig, maar uiteindelijk vond ik een hele mooie fijne mesh, verstopt onder de andere. Ik had hier maar een meter van nodig (en dat is waarschijnlijk nog te veel); dit was €7,95.

Na alle stof gekocht te hebben, stak ik de markt over en ging naar de fourniturenwinkel. Ik heb besloten alle glitters en dergelijke pas te kopen als ik zeker weet hoe de jurk er precies uit gaat zien, dus voorlopig had ik alleen draad en een rits nodig (hoewel ik de rits waarschijnlijk niet nodig heb, aangezien de Lycra heel erg stretcht). Ik besloot ook voor de zekerheid wat machinenaalden te kopen, aangezien ik er een beetje een handje van heb om mijn naalden kapot te slaan op de spelden. De rits was €3,10, de garenklosjes (Gütermann, 500 m) waren €5,50 per stuk en de naalden kostten me €2,30 per pakje.


Dit allemaal samen brengt het totaal, voorlopig, op €119,20. Ik heb enorm veel zin om aan de jurk te beginnen en zal jullie meenemen op weg naar Kerst.


-Liefs, Marieke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten