zondag 9 augustus 2015

De home-made challenge

Een tijdje geleden, nadat ik het zoveelste vervaagde en uitgelubberde shirt weggooide en weer eens een besteld kledingstuk moest terugsturen dat niet goed paste, realiseerde ik dat dit moest veranderen. Daarom besloot ik mezelf de home-made challenge te stellen.

Sewing needle eye with thread


Wat is het?
Tijdens de home-made challenge wil ik geen kleding kopen, behalve ondergoed en sokken, en alles zelf te maken. Toen ik dertien was, leerde mijn moeder me de naaimachine te gebruiken en sindsdien heb ik verschillende kledingstukken gemaakt. Tot noch toe waren dat voornamelijk kostuums of avond-/dansjurken, maar ik weet zeker dat ik ook "gewone" kleding kan maken voor mezelf. Ongeveer een jaar geleden heb ik mezelf ook leren haken, dus gehaakte/"gebreide" items (denk, warme truien) zullen ook geen probleem zijn.

Islands fabric 03

Waarom?
Zoals ik eerder schreef, gooide ik zo veel (relatief goedkopere) shirts weg omdat ze, na een paar wasbeurten, er niet meer uit zagen zoals toen ik ze kocht. Vervaagd, uitgelubberd, vervormd, ik heb het allemaal meegemaakt. Daarnaast schijn ik vrij ingewikkelde maten te hebben voor "standaard" kleding (vollere buste, smalle taille, brede heupen), waardoor veel kleding vaak ook niet zo mooi zit of gewoon niet past. Voor mijn taille zou ik dan een bepaalde maat nodig hebben, maar om ook "de meiden" erin te passen, zou ik één of twee maten groter moeten hebben. Hierom ben ik een jaar of vijf geleden al begonnen om mijn eigen avond- en dansjurken te maken zodat deze in ieder geval goed zouden passen.
Natuurlijk kan je niet verwachten dat de relatief goedkope shirts jaren meegaan, ze zijn nou eenmaal goedkoop met een reden. Ik heb ook overwogen om in de wat duurdere winkels te gaan shoppen. Echter viel het me op dat zelfs de wat duurdere items lang niet altijd mooi afgewerkt zijn, stof nog steeds niet netjes geknipt is waardoor het kledingstuk gaat draaien en dat je een stuk meer betaalt dan dat het kledingstuk echt waard is. Ik snap dat je voor de waarde van een kledingstuk niet alleen de waarde van de stof mee moet rekenen, de naaisters (of machines) moeten natuurlijk ook worden betaald, maar dan nog viel het me op dat de prijs/kwaliteit verhouding regelmatig ver te zoeken was.


Dus, ik besloot dat het tijd was dat al mijn kleding goed zou passen, betere kwaliteit zou zijn, en dat ik niet te veel hoefde te betalen. In de komende maanden zal ik jullie meenemen in mijn challenge en jullie updaten over de kleding die ik maak.



Wat denk jij, zou jij helemaal geen kleding meer kunnen kopen en alles zelf kunnen maken?


-Love, Marieke 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten